NAČIN IN MESTO TVORBE GLASOV
Da bi razumeli katere vaje pripomorejo k ustrezni izgovarjavi glasov, moramo najprej vedeti kako posamezne glasove oblikujemo, kje jih tvorimo in kateri artikulatorji (deli govornega aparata) pri tem sodelujejo.
SAMOGLASNIKI
»A«
- KJE IN KAKO TVORIM GLAS: spodnja čeljust je spuščena, sproščena. Ustnice so razprte.
- VKLJUČENI ARTIKULATORJI: ustnice, spodnja čeljust.
»E«
- KJE IN KAKO TVORIM GLAS: ustnice so raztegnjene v nasmešek. Zgornji in spodnji zobje so rahlo razprti (nekoliko bolj kot pri glasu »I«).
- VKLJUČENI ARTIKULATORJI: ustnice.
»I«
- KJE IN KAKO TVORIM GLAS: ustnice so raztegnjene v nasmešek. Zgornji in spodnji zobje so rahlo razprti.
- VKLJUČENI ARTIKULATORJI: ustnice.
»O«
- KJE IN KAKO TVORIM GLAS: ustnice so zaokrožene (šoba).
- VKLJUČENI ARTIKULATORJI: ustnice.
»U«
- KJE IN KAKO TVORIM GLAS: ustnice so močno zaokrožene (močnejša šoba).
- VKLJUČENI ARTIKULATORJI: ustnice.
SOGLASNIKI
»P«
- STAROST: glas P otrok usvoji do 2. leta.
- TVORBA: ustnici sta stisnjeni tesno skupaj. Tvorita ustnično zaporo. Ob izpihu zraka se ustnična zapora odpre, spodnja čeljust pa rahlo spusti. Razpremo ustnici. Glas P je nezveneč, glasilki ne vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu P, delamo vaje za izboljšanje motorike ustnic in spodnje čeljusti.
- ASOCIACIJA: pokanje kokic: »POP – POP – POP …«
»B«
- STAROST: glas B otrok usvoji do 2. leta.
- TVORBA: ustnici sta stisnjeni tesno skupaj. Tvorita ustnično zaporo. Ob izpihu zraka se ustnična zapora odpre, spodnja čeljust pa rahlo spusti. Razpremo ustnici. Glas B je zveneč, glasilki vibrirata (če položimo roko na vrat, na nivo glasilk, čutimo vibracije).
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu B, delamo vaje za izboljšanje motorike ustnic in spodnje čeljusti.
- ASOCIACIJA: stopanje medveda: »BA – BA – BA …«
»M«
- STAROST: glas M otrok usvoji do 2. leta.
- TVORBA: ustnici sta stisnjeni tesno skupaj. Tvorita ustnično zaporo. Se ne razpreta, zato gre izdišni zrak skozi nosno votlino (ob tvorjenju glasu M občutimo vibracije v predelu nosa). Glas M je zveneč, glasilki vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu M, delamo vaje za izboljšanje motorike ustnic in vaje za dihanje skozi nos.
- ASOCIACIJA: okušanje hrane: »MMMM…«
»N«
- STAROST: glas N otrok usvoji do 2. leta.
- TVORBA: konico jezika prislonimo na zgornjo dlesen. Izdišni zrak gre skozi nosno votlino. Glas N je zveneč, glasilki vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu N, delamo vaje za izboljšanje motorike ustnic, jezika in vaje za dihanje skozi nos.
- ASOCIACIJA: posnemanje letala: »NNNNN…«
»J«
- STAROST: glas J otrok usvoji do 2. leta.
- TVORBA: srednji del jezika dvignemo, stranski deli jezika pa so v stiku s trdim nebom.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu J, delamo vaje za izboljšanje motorike jezika.
- ASOCIACIJA: vzklik »JOJ – JOJ – JOJ …«
»T«
- STAROST: glas T otrok usvoji do 2. leta.
- TVORBA: konico jezika prislonimo na zgornjo dlesen. Naredimo zaporo. Ob preboju zapore konico jezika prestavimo nižje v nevtralen položaj. Glas T je nezveneč, glasilki ne vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu T, delamo vaje za izboljšanje motorike jezika.
- ASOCIACIJA: tiktakanje ure: »TIK – TAK – TIK – TAK – TIK – TAK …«
»D«
- STAROST: glas D otrok usvoji do 2. leta.
- TVORBA: konico jezika prislonimo na zgornjo dlesen. Naredimo zaporo. Ob preboju zapore konico jezika prestavimo nižje v nevtralen položaj. Glas D je zveneč, glasilki vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu D, delamo vaje za izboljšanje motorike jezika.
- ASOCIACIJA: udarjanje po bobnu: »DUM – DUM – DUM …«
»K«
- STAROST: glas K otrok usvoji do 3. leta.
- TVORBA: koren jezika in mehko nebo se stikata. Tvorimo zaporo. Izdišni zrak prebije/odpre zaporo. Glas K je nezveneč, glasilki ne vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu K, delamo vaje za izboljšanje motorike mehkega neba.
- ASOCIACIJA: jezna mačka: »KH – KH – KH …«
»G«
- STAROST: glas G otrok usvoji do 3. leta.
- TVORBA: koren jezika in mehko nebo se stikata. Tvorimo zaporo. Izdišni zrak prebije/odpre zaporo. Glas G je zveneč, glasilki vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu G, delamo vaje za izboljšanje motorike mehkega neba.
- ASOCIACIJA: grgranje (»GGGG…«)
»H«
- STAROST: glas H otrok usvoji med 2. in 3. letom.
- TVORBA: koren jezika in mehko nebo se stikata. Tvorimo priporo. Glas H je nezveneč, glasilki ne vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu H, delamo vaje za izboljšanje motorike mehkega neba.
- ASOCIACIJA: grejemo hladne dlani in pihamo v dlan (»HHH…«)
»V«
- STAROST: glas V otrok usvoji do 3. leta.
- TVORBA: zgornje zobe prislonimo na spodnjo ustnico. Ustvarimo priporo, skozi katero uhaja zrak. Glas V je zveneč, glasilki vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu V, delamo vaje za izboljšanje motorike ustnic.
- ASOCIACIJA: veter vije (»VVVVV…«)
»L«
- STAROST: glas L otrok usvoji v obdobju 2 let do 3 let in pol.
- TVORBA: konico jezika prislonimo na sprednji del trdega neba.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu L, delamo vaje za izboljšanje motorike jezika.
- ASOCIACIJA: pojemo pesmico »LA – LA – LA …«
»F«
- STAROST: glas F otrok usvoji med 2. in 3. letom.
- TVORBA: zgornje zobe prislonimo na spodnjo ustnico. Ustvarimo priporo, skozi katero uhaja zrak. Glas F je nezveneč, glasilki ne vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu F, delamo vaje za izboljšanje motorike ustnic.
- ASOCIACIJA: podimo muho »FF – FF – FF …«
»C«
- STAROST: glas C otrok usvoji med 2. in 4. letom.
- TVORBA: konico jezika prislonimo na zgornjo dlesen in ustvarimo zaporo (kot pri glasu T) nato izdišni zrak prebije zaporo in tvorimo priporo (kot pri glasu S). Glas C je nezveneč, glasilki ne vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu C (izgovorimo ga kot TS), delamo vaje za izboljšanje motorike jezika.
- ASOCIACIJA: smučar dela zavoje »CSS – CSS – CSS …«
»S«
- STAROST: glas S otrok usvoji med 2. in 4. letom.
- TVORBA: konica jezika je za zgornjimi zobmi, vendar se jih ne dotika. Tvorimo priporo, skozi katero uhaja zrak. Stranski deli jezika so v stiku s stranskimi zgornjimi zobmi. Glas S je nezveneč, glasilki ne vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu S, delamo vaje za izboljšanje motorike jezika in vaje za izboljšanje izpiha.
- ASOCIACIJA: kača se zvija »SSSSS…«
»Z«
- STAROST: glas Z otrok usvoji med 2. in 4. letom.
- TVORBA: konica jezika je za zgornjimi zobmi, vendar se jih ne dotika. Tvorimo priporo, skozi katero uhaja zrak. Stranski deli jezika so v stiku s stranskimi zgornjimi zobmi. Glas Z je zveneč, glasilki vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu Z, delamo vaje za izboljšanje motorike jezika.
- ASOCIACIJA: čebela leti »ZZZZZ…«
»R«
- STAROST: glas R otrok usvoji med 3. in 5. letom.
- TVORBA: konico jezika prislonimo na sprednji del trdega neba (kot pri glasu L). Konica jezika vibrira, se trese.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu R, delamo vaje za izboljšanje motorike jezika.
- ASOCIACIJA: brnenje motorja »RRRRR…«
»Š«
- STAROST: glas Š otrok usvoji med 3. in 5. letom.
- TVORBA: konica jezika je blizu zgornjih dlesni, vendar se jih ne dotika. Tvorimo priporo, skozi katero uhaja zrak. Stranski deli jezika so v stiku s stranskimi zornjimi zobmi. Ustnice so zaokrožene, oblikovane v šobo. Glas Š je nezveneč, glasilki ne vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu Š, delamo vaje za izboljšanje motorike jezika, ustnic (šoba) in vaje za izboljšanje izpiha.
- ASOCIACIJA: podimo kokoši »Š – Š – Š…«
»Ž«
- STAROST: glas Ž otrok usvoji med 3. in 5. letom.
- TVORBA: konica jezika je blizu zgornjih dlesni, vendar se jih ne dotika. Tvorimo priporo, skozi katero uhaja zrak. Stranski deli jezika so v stiku s stranskimi zgornjimi zobmi. Ustnice so zaokrožene, oblikovane v šobo. Glas Ž je zveneč, glasilki vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu Ž, delamo vaje za izboljšanje motorike jezika in ustnic (šoba).
- ASOCIACIJA: žagamo »ŽŽŽŽŽ…«
»Č«
- STAROST: glas Č otrok usvoji med 2. in 5. letom.
- TVORBA: konico jezika prislonimo na zgornje dlesni in ustvarimo zaporo (kot pri glasu T), nato izdišni zrak prebije zaporo in tvorimo priporo (kot pri glasu Š). Glas Č je nezveneč, glasilki ne vibrirata.
- VAJE: če otrok ne izgovarja glasu Č (izgovorimo kot TŠ), delamo vaje za izboljšanje motorike jezika.
- ASOCIACIJA: vlak »ČŠŠ – ČŠŠ – ČŠŠ …«
Posamezne glasove torej tvorimo na točno določenem mestu in s točno določenim delom govornega aparata. Če ima otrok težave z izgovarjavo določenega glasu, je smiselno, da dela tiste vaje, ki vključujejo aktivnost tistega dela govornega aparata, s katerim proizvajamo dotični glas.
Vir: Glorija Jugovič, prof. logo. surdoped., Vaje za spodbujanje razvoja glasov. Pridobljeno 31. 1. 2025 s https://vrtectrnovo.si/wp-content/uploads/2021/06/vaje-za-spodbujanje-razvoja-glasov.pdf.